fbpx

Toldbodgade 36A, 3.th., 1253 København K

SOLGT

OM BOLIGEN

UDEN BOPÆLSPLIGT med privat parkering og elevator: Eksklusiv lejlighed i fredet pakhus, i 1. række til vandet, i alt 130 m2 (BBR), i det Blå Pakhus (som i dag er rødt), i eftermælet af vores fineste arkitekturarv og i sin egen unikke fortræffelighed - på kanten mellem Frederiksstaden og Københavns Havn - og midt i Københavns dybeste skatkammer af magiske byggerier. Central for vores kulturarv. Vigtig for havnefrontens historiske autensitet og samtidig en genial bolig! Oprindeligt opført som pakhus, og siden transformeret til moderne bolig, med moderne boligkomfort til det moderne menneske, der forstår sin fortid, og ærer dens raffineret kvaliteter, og samtidig ønsker at bo i en af nutidens skabte boliger.
Det er som om, at alle de svære krav på ønskelisten bliver vinget af hér. Ejendommen er fredet (så der betales ikke ejendomsskat); der er ingen bopælspligt (så lejligheden kan benyttes som sommerhus); der er privat parkering (hvilket er yderst sjældent i Frederiksstaden - ja i centrum af København i det hele taget), der er elevator (så man behøver dårligt nok at bevæge sig for at komme hjem); der er store vinduespartier mod syd, aftensol fra vest og der er al den plads man kan ønske sig som et pladskrævende par, med brug for et enkelt soveværelse.
Den nuværende rumfordeling er åbenlys ideel for mange, men ønsker man det stor pakhusrum genetableret, så syntes det muligt.
Lejligheden fremstår i flot stand, med de magiske fritstående bærende konstruktioner, smukke gulve og fine funktionelle løsninger omkring køkken og i de to badeværelser.

Lidt om Frederiksstaden:
Uddrag af "Boligdrømme" (2016) af Adam Schnack

"

Midt i fortællingen om konger, arkitektur og velmagt finder vi et væld af de mest fantastiske ejendomme i København. Mange steder har historien fået lov at vedblive, og det er heldigvis ikke sjældent, at man kan opleve nedslidte ejendomme, som bliver smukt restaureret efter datidens fine arkitektoniske formsprog. En kulturarv, som kun skal hyldes, og et arbejde, der af alle entreprenører i kvarteret bør efterleves.
Frederiksstaden var i mange år efter dens opførelse forbeholdt Københavns bedre borgerskab, såvel som adelige og særligt prominente personligheder, der i en eller anden form var vigtige for kongehuset. Kvarteret henvender sig stadig til Københavns velhavere, men er specielt de seneste år blevet beriget af en ny generation af unge, som værdsætter den skønne arkitektur, områdets fantastiske beliggenhed ud til Københavns Havn og dets centrale placering i forhold til alt, hvad byen byder på.
Datidens omfattende handelsdrift i og omkring havneområdet medførte, at der blev opført en række markante pakhuse langs kajen og havnefronten. I dag er fem af havnefrontens ikoniske pakhuse bevaret. Et særligt karaktertræk ved alle disse ejendomme er, at de modsat pakhusene på Christianshavn er opført parallelt med kajen, hvor de på Christianshavn meget ofte er opført med gavlen mod vandet.
I Frederiksstaden skulle det være smukt, pakhusene blev tegnet af prominente arkitekter, og de blev opført som elegante bygninger, der skulle cementere verdenshavnens magt. Fire af de tilbageværende pakhuse er tegnet af hofbygmesteren C.F. Harsdorff, hvis fine klassicistiske formsprog dominerer store dele af København. Han udviklede en særlig dyb bygningstype, der egnede sig til opbevaring af gods i store mængder på så lidt plads som muligt. Det femte tilbageværende pakhus - Det Gule Pakhus - er tegnet af arkitekt Georg Erdman Rosenberg og opført i 1777-78 for bygherren Den Kongelige Grønlandske Handel. Pakhuset blev efterhånden for stort og skiftede senere ejer, blandt andre til Østersøisk-guinesisk Kompagni og storkøbmanden Frédéric de Coninck, der i mange år havde familiebosted i Frederiksstaden.
Det Gule Pakhus blev udsat for en voldsom brand i 1968, hvor størstedelen af ejendommens indre udbrændte. Takket være bygningens status som fredet blev den ikke revet ned. Tidens behov for lagerplads ved kajen kunne ikke finansiere den omkostningstunge restaurering, og fredningsmyndighederne fastholdt kravet om, at ejendommen vedblev at holde sit oprindelige udtryk. I godt ti år stod pakhuset hen og afventede sin fremtidige skæbne. Endelig lykkedes det en sammenslutning af ihærdige liebhavere at stifte Andelsbyggeselskabet Det Gule Pakhus, som fremlagde et afbalanceret og visionært prospekt for det udbrændte pakhus. I 1978-79 blev bygningen sirligt renoveret og indeholder i dag 35 eksklusive lejligheder, tegnet af arkitekt Hans Munk Hansen - alle med udsigt til vandet og det omkringliggende skønne havneområde. I 1981 blev restaureringen tildelt Diploma of Merit fra Europa Nostra.
Det Blå Pakhus, der ligger ved siden af Det Gule Pakhus, blev ligeledes omdannet til eksklusive boliger. Pakhuset blev oprindelig opført i 1781-83 af C.F. Harsdorff - også her stod Den Kongelige Grønlandske Handel som bygherre. I 1976 erhvervede Hoffmann & Sønner denne rå og upolerede ejendom og ombyggede den i samarbejde med arkitekterne Flemming Hertz og Ole Ramsgaard Thomsen til nogle af dens tid mest eksklusive lejligheder. Projektet var så ambitiøst og økonomisk omfattende, at det var vanskeligt at udleje boligerne, men som tiden er gået, er disse boliger i dag nogle af Københavns mest eftertragtede ejerlejligheder. Lejlighederne kendetegnes ved deres meget rene arkitektur, som elegant forener det rå pakhusmiljø med de store fritliggende pommerske bjælker med moderne skandinavisk arkitektur. Elegant og helt specielt for denne ejendom.~
Ejendommens suveræne beliggenhed i første række til havnen og dens fine arkitektoniske formsprog er helt særligt for kvarteret og for de to pakhuse. Det Gule Pakhus og Det Blå Pakhus følges stadig ad, først som smukt opførte lagerbygninger til brug for handelslivet i kongens bydel, nu som ypperlige lejligheder for landets velhavere.

"

OPLYSNINGER OM BOLIGEN
KONTANT SOLGT
EJERUDGIFT /MD SOLGT
BOLIGAREAL 130 m2
VÆRELSER 2
ENERGIMÆRKE
EJENDOMSTYPE EJERLEJLIGHED
BYGGEÅR/OMBYGGET 1783